Twee weken genieten met mijn vriend en de familie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu Twee weken genieten met mijn vriend en de familie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu

Twee weken genieten met mijn vriend en de familie

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

27 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Vorige week vrijdag is mijn vriend, Rob, aangekomen met zijn vader. Die avond zijn we met zijn drietjes wat gaan eten en drinken aan de waterkant. Het was erg gezellig. Zaterdag ging de rest van het huis naar Bigipan. Rob en ik hadden dus het huis voor ons zelf, dat was erg fijn.
We zijn met z’n drieën lekker de stad in gegaan om naar de carnavalsoptocht en optredens te kijken. Dit was niet erg boeiend. Rob dacht een mooie vrouw te zien maar dat was een travestiet.

De volgende dag zijn we naar de vogeltjesmarkt gegaan. Ik vond het tegenvallen omdat er weinig vogeltjes waren die nauwelijks floten of andere geluiden maakten.
Overal in de stad zie je mannen met vogelkooitjes lopen en bij veel huizen zie je ze hangen. De mannen die in de stad rondliepen met vogelkooitjes, waren al bij de vogeltjesmarkt geweest of waren nog op weg. Op het onafhankelijkheidsplein staan overal paaltjes met daaraan een vogelkooitje. Tussen al deze kooitjes staan twee paaltjes naast elkaar met twee krijtborden ernaast. Deze waren voor de wedstrijd. Twee mannen turven 15 minuten lang hoe vaak een vogeltje zingt. Het vogeltje dat het meest zingt mag dan door naar de volgende ronde, die de week erop plaatsvindt. Aan het einde van de competitie krijgt het winnende vogeltje een beker voor de eer. Het is erg leuk om te zien dat al deze mannen zo opgaan in dit festijn. Het is echt een hobby voor mannen, vrouwen zie je dit niet doen.

Aangezien we geen plan hadden bedacht, stelde Joop voor om fietsen te huren en een stukje te fietsen. Rob en ik vonden het een goed idee. We hadden alleen niks bij ons, geen drinken, eten en geen zonnebrand. Het regende een beetje dus we dachten dat dit niet zo erg was. Bij de fietsenverhuur kregen we een kaartje mee. We zouden een grote fietstocht maken met de korjaal de Surinamerivier over naar Nieuw-Amsterdam en vandaar uit fietsen naar Mariënburg en hier vandaan weer met de korjaal naar Frederiksdorp en dan rond de plantages fietsen.
Aan het begin van de fietstocht stond er een stevige bries en regende het een beetje. Het was prima fietsweer. Nadat we bij fort Amsterdam gearriveerd waren kwam de zon te voorschijn en werd het erg heet. Het fort en de natuur waren erg mooi. In Frederiksdorp kwamen we langs hele primitieve hutten. Hier woonden mensen, die leefden van de vis die ze vingen en de groenten die ze verbouwden. De producten dienden voor eigen gebruik waardoor ze verder niets anders bezaten. Ze deden wel aan ruilhandel onderling.
Na dit dorp kwamen we onderweg gelukkig twee Belgische meiden tegen die zonnebrand bij zich hadden waarvan wij wat mochten gebruiken. Zij konden ons ook vertellen dat de boot naar Domburg die wij van plan waren te nemen pas om 18.30 uur vertrok en het was nu 15.00 uur. We kozen ervoor om dan maar dezelfde weg terug te gaan.
In Frederiksdorp hebben we heerlijk gegeten. Het was een verrassing wat we kregen want er was geen menukaart. We aten bami met rijst, kip en diverse groenten.
Rob en Joop waren die avond net kreeften, zo rood verbrand waren ze.

Maandag is Rob met mij meegegaan naar mijn stageschool. Na de vlaggenparade werd hij welkom geheten door de directrice. Die dag werd carnaval gevierd dus kon hij de hele dag op school blijven. De meeste kinderen kwamen verkleed op school. De kinderen die niet verkleed waren mochten uit een grote zak oude verkleedspullen zoeken en van oude lakens rokken maken. Daarnaast mochten de andere kinderen nog even hun maskers afmaken of iets voor zichzelf doen.
Na 10.00 uur was het snoeppauze. Dit hield in dat de kinderen van 10.00 tot 12.00 uur mochten snoepen en buitenspelen. Rob en ik hebben met de kinderen spelletjes gedaan en veel foto's gemaakt. Er werd een prijs uitgereikt voor het leukst en het gekst verklede kind.
's Avonds is Rob meegegaan naar salsa dansen.

Woensdag zijn mijn ouders en zusje aangekomen.
Na het zwemmen hebben Rob en ik een taxi gepakt en zijn we naar het vliegveld gegaan. Op het vliegveld kwamen we een jongen tegen waarmee ik Salsa les had. Ik vond dat wel erg komisch. We hebben drie kwartier moeten wachten voordat Paul, Nel en Lotte naar buiten kwamen. Het was erg leuk om hen weer te zien. In de taxi terug was het erg gezellig, het was af en toe wel even je hart vasthouden want de chauffeur reed erg woest. Thuisgekomen pakte Paul gelijk zijn koffer uit, hij was erg actief. We hebben daarna even een drankje genomen op een terras.

Donderdag hebben twee kinderen mijn haar in gevlochten.
Gisteren wilden er al twee kinderen mijn haar in vlechten en ik had met ze afgesproken dat ze dit tijdens gym mochten doen. Tijdens de gymles gingen eerst de meisjes voetballen en daarna de jongens, zodoende is er steeds een groep die niets te doen heeft. Deborah heeft de scheidingen gedaan en Olga heeft mijn haar gevlochten.
Van mijn ouders heb ik veel spullen gekregen die ik op school kon uitdelen, echt top.
's Avonds zijn we met de hele groep; Rob en zijn vader en mijn familie uiteten gegaan bij de Hindoestaan. We hebben heerlijk gegeten en een gezellige avond gehad.

Vrijdag was het een hele leuke en gezellige dag. Mijn ouders, zusje en mijn vriend kwamen op bezoek op mijn stageschool. In het begin van de ochtend kwamen ze in de klas zitten. Ze hebben wat over zichzelf, Nederland en hun ervaringen in Suriname verteld. De kinderen hebben vragen gesteld en heel mooi voor hen gezongen. Ik ben daarna verder gegaan met lesgeven en pa, ma, Lot en Rob kregen een rondleiding en hebben een hele tijd met de directrice gesproken en in de omgeving rond gelopen.

Nanga lobi gi alasma di lontu yu,
Judith

  • 27 Februari 2007 - 07:45

    Cas:

    De vlechtjes staan je leuk! Nu Nel nog! ;-) Strikvraag aan Paul: hoelang geleden was het dat je buiten Europa was? Heel veel plezier allemaal!

  • 27 Februari 2007 - 19:38

    Lotje:

    als je haar maar goed zit ;)
    Echt onwijs gaaf om je familie en vriend daar op bezoek te krijgen zeg!
    geniet er van...jullie zitten alweer op de helft he!
    dikke kus Lot

  • 27 Februari 2007 - 20:10

    Vinny:

    Hehehe, Rob moest weer een leuke vrouw zien hoor (Zijn verdiende loon :P)

    Leuk verhaaltje :D
    Altijd leuk om te lezen :)

    Groetjes aan Paul, Nel en Lotte. Ik neem aan dat ze de tijd van hun leven hebben? In ieder geval: In Nederland missen ze niets: Het is weer is bagger....

  • 06 Maart 2007 - 18:44

    Rob:

    Hey lieverd,
    Dit was mijn mooiste vakantie, ik heb heerlijk genoten met jou en de familie en natuurlijk het mooie Suriname. De kindertjes waren erg lief, vrolijk maar toch zo arm. Ze zijn al heel blij met iets heel kleins.
    Gr.je Wederhelfje

    Mi lobi yu

  • 06 Maart 2007 - 21:08

    Lotte:

    Ik heb onwijs genoten van de vakantie. Het was echt top. Je had hele leuke dingen georganiseerd:).
    We missen Paramaribo nu al...
    Het is echt bagger weer in Nederland.

    Kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Lieve luitjes, In Januari ga ik 4 maanden stage lopen in Suriname, waarvan 13 weken op een school in Paramaribo en twee weken op een school in het binnenland. Daar tussen heb ik 2,5 week vakantie om het land te verkennen. het zou leuk zijn als jullie af en toe een berichtje achter laten. Veel liefs, Judith

Actief sinds 05 Sept. 2006
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 29434

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 01 Juli 2016

Lesgeven op Sint Maarten

09 Januari 2007 - 09 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: