Surinaams gala avond en de volgende dag dolfijnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu Surinaams gala avond en de volgende dag dolfijnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu

Surinaams gala avond en de volgende dag dolfijnen

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

19 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Surinaams gala avond en de volgende dag dolfijnen spotten in de Suriname rivier

Afgelopen week weer veel meegemaakt.
Vorige week zaterdag met de bovenbuurmeisjes: Maaike, Amber en Inge. Maaike liep stage bij een bedrijf in het kader van haar economiestudie, Amber ontwikkelde ontruimingsplannen, in geval er brand uitbrak bij diverse bedrijven, Inge deed zes maanden vrijwilligerswerk op een kinderdagverblijf en nog een stel stagiaires weer naar White Beach gegaan. Ik vond het heel gezellig om met andere studenten wat te gaan doen. We hebben heerlijk gerelaxt. Voetballen met de Surinaamse mannen durfden Maaike en ik niet aan want ze waren iets te fanatiek, ze schoten namelijk niet alleen op de bal maar ook de enkels werden flink geraakt.

's Avonds ben ik met Anne-Dienke naar een galafeest gegaan.''Enjoy Sing'' een Surinaams gemengd koor trad op. De leden bestonden uit studenten van de lerarenopleiding. Anne-Dienke had het voor elkaar gekregen dat we via Bongo Charlie naar binnen konden. Charlie speelt op de Bongo en heeft het koor bij de laatste liederen begeleid. De kwaliteit van het koor kon niet tippen aan Davanti maar we hebben wel genoten. Het koor zong van opera tot pop. Ze werden begeleid door een pianiste en een pianist die ook klarinet en saxofoon speelde. Ze sloten af met een kinderliedje: “Als ik een bami koop”. De dirigent heeft ook nog een solo weggegeven.

Zondag begon de dag al goed. We stonden op met regen en het bleef regenen. We wilden vandaag gaan varen over de Surinamerivier. Na kort overleg besloten we dit toch door te zetten. Ik heb het voor het eerst koud gehad overdag. Met onze handdoek om ons heen zaten we in het bootje. We zijn nog even langs het gezonken schip uit de Tweede Wereldoorlog gevaren en daarna op naar het Braamspunt. Bij het Braamspunt mondt de Surinamerivier uit in de oceaan. Er schijnen hier veel dolfijnen te zitten. Tijdens de boottocht op de rivier zagen wij vlakbij onze korjaal dolfijnen om ons heen zwemmen. Als jullie heel goed kijken zien jullie er vast eentje op de foto. We hebben aangemeerd bij een vissersdorpje. Ik was wel even geschrokken om te zien hoe die hutjes er van binnen uitzagen. De vissers waren wel heel vriendelijk. Ze vertelden ons dat ze door de weeks daar woonden om te vissen en in de weekenden naar huis gingen. De vissers kwamen bijna allemaal uit Frans Guyana en spraken dus geen Nederlands maar Frans of redelijk Engels.

Op mijn stage is het de afgelopen week weer erg goed gegaan. De kinderen zijn nu bezig hun maskers te schilderen. Volgende week maandag is het carnaval en dan is het de bedoeling dat ze hun masker opzetten. Ze luisteren steeds beter. De kinderen willen heel graag handvaardigheid doen en wanneer ze niet goed luisteren tijdens de les gaat dat niet door.
Ik heb van Annemarie Rom schrijfschriftjes gekregen. Echt een topper. De kinderen vonden het helemaal geweldig. Ze gingen er keurig voor zitten en het was doodstil. Je kon een speld horen vallen. De directrice vroeg of ik nog meer van die trucjes uit Nederland had. Ik ben benieuwd hoelang het gaat werken.

Dinsdagavond hebben we bij de familie van Leo gezeten. Het was de vooravond van een traditionele Surinaamse begrafenis. De oom van Leo, Cor, was vorige week woensdag overleden. Hij was met Imro de huisbaas mee naar Suriname gekomen omdat hij voordat hij ging sterven (hij was ernstig ziek) naar zijn geboorteland wilde gaan. De dag na het overlijden worden Surinamers naar het mortuarium gebracht. Vanwege de hitte kunnen lijken nooit thuis blijven. Wij zwaaiden iedere ochtend naar hem voordat we naar onze stage gingen. Leo had gevraagd of wij op de vooravond erbij kwamen zitten en mee naar de begrafenis wilden gaan. Vanaf de dag dat hij overleden was, kwamen er mensen langs en zaten ze voor het huis bij elkaar van 20.00 tot 22.00 uur wat vaak uitliep tot diep in de nacht. De avond voor de begrafenis werd er veel gebeden en gezongen. Er werden voornamelijk psalmen gezongen. Bij het uitschenken van het drinken lagen er doeken over de bekers. Deze doeken zorgden ervoor dat er geen boze geesten in de drank konden komen.
Woensdag zijn Susan en ik eerder weggegaan van de stageschool om de begrafenis mee te maken. Eerst werd oom Cor naar het huis van Leo gebracht zodat iedereen nog afscheid kon nemen. Er werd weer veel gezongen en gebeden. Het uitdragen van de kist naar de auto werd begeleid door een band met enorm veel tromgeroffel om de geesten te verdrijven. De band was er tijdens de begrafenis ook bij. Het was een hele mooie dienst. Een traditionele katholieke begrafenis, in drie talen: Sranan, Latijn en Nederlands. Tijdens de dienst werd er veel gezongen en gebeden. Voordat de kist begraven werd, dansten acht mannen met de kist op hun schouder naar de rustplaats op het kerkhof toe. Ik vond het erg bijzonder om mee te maken. Over acht dagen wordt de eerste rouwperiode afgesloten met een groot festijn, waarbij een band natuurlijk niet kan ontbreken.

Tan Bun,

Judith

  • 19 Februari 2007 - 19:44

    Rob:

    hey lief,
    ik sta nu gewoon naast jou, maar ik vind het heerlijk om toch even op jou site te staan, het is hier in Suriname prachtig echt een aanrader voor iedereen,

    mi lobe you....

    gr. je wederhelfje

  • 19 Februari 2007 - 19:56

    Lotje:

    heeey Juutje,

    super weer om allemaal te lezen...het is echt een hele andere wereld vergeleken met hier...
    alles gaat hier lekker z'n gang...(saai dus)
    Blijf maar lekker genieten!
    Jullie zitten al bijna op de helft toch??

    groetjes aan de andere meiden
    dikke brasa Lot

  • 19 Februari 2007 - 20:21

    Vinny:

    Hoi Jud,
    Leuk om je berichtje te lezen. Ik sluit me bij Lotte aan dat het hier in Nederland toch bepaald saai is...

    Binnenkort zijn jullie allemaal samen daar! Geniet er maar van! Tot ziens,

    Vincent. (En de groetjes aan iedereen he!)

  • 19 Februari 2007 - 20:27

    Lotte:

    Hey,
    Echt cool dat je dolfijnen hebt gezien! Maar k heb hem niet kunnen ontdekken op de foto.
    NOg heel veel plezier en geniet ze.

    Kusjes

  • 20 Februari 2007 - 07:49

    Amal:

    Yeps.. Elke keer als ik je verhalen lees en de foto's zie (ik moest wel even goed kijken naar de dolfijn..;) kan ik mij een beetje voorstellen wat je allemaal meemaakt. Wat een avontuur!

    Hier is het idd just normal.. Volgende begint de voorjaarsvakantie! Heerlijk:)

    Groetjes Amal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Lieve luitjes, In Januari ga ik 4 maanden stage lopen in Suriname, waarvan 13 weken op een school in Paramaribo en twee weken op een school in het binnenland. Daar tussen heb ik 2,5 week vakantie om het land te verkennen. het zou leuk zijn als jullie af en toe een berichtje achter laten. Veel liefs, Judith

Actief sinds 05 Sept. 2006
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 29430

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 01 Juli 2016

Lesgeven op Sint Maarten

09 Januari 2007 - 09 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: