Groningen en Jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu Groningen en Jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu

Groningen en Jodensavanne

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

10 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Stage in Groningen en waterskiën bij de Jodensavanne

Het reilen en zeilen hier in Paramaribo. Wanneer ik een boot zou hebben zou ik varend naar mijn stageschool kunnen gaan. Er is hier zoveel regen gevallen dat er bij ons achter op het binnenplaatsje een zwembad is ontstaan en de wegen in Paramaribo op riviertjes lijken.
Gelukkig staat het water in de Suriname rivier niet hoog dus men hoeft niet bang te zijn voor overstromingen. Waar de overheid wel voor moet zorgen is dat het riool weer gaat werken, maar ja als de mensen afval naar buiten blijven smijten schiet dit natuurlijk niet op. Al het plastic dat overal rond drijft is echt een smerig gezicht.

Mijn stage in Groningen. De HC Pawelschool ligt midden in het dorp Groningen aan de Saramacca rivier. Het is er ontzettend mooi, de weg er naar toe ook. Je hebt het gevoel alsof je midden in het binnenland bent. Het dorp lijkt een beetje op Pomona. Er wonen veel Hindoestanen en Javanen. Je ziet maar enkele boslandcreolen.
Het niveau van de kinderen is hetzelfde als op mijn school in Pontbuiten. Het enige verschil is dat de kinderen hier veel rustiger, beleefder en netter zijn. De omgeving van de school is schoon, je ziet hier geen afval op straat en de kinderen gooien het afval netjes in de afvalbakken. Tijdens de lessen luisteren ze goed, wanneer ik voor de klas sta hoef ik niet eens te zeggen dat het stil moet zijn maar zitten de kinderen recht op en wachten af wat ik ga zeggen.
Ik heb namelijk de eerste dag dat ik in Groningen was de hele dag les gegeven in klas 5 omdat er een juf ziek was die met zwangerschapsverlof gaat. De rest van de week heb ik helaas geen les hoeven geven en werk ik aan mijn onderzoek. De leerkrachten zijn gemotiveerd om op een andere manier les te geven dan alleen maar klassikaal onderwijs en ze willen allemaal werken met coöperatief leren alleen weten ze niet hoe ze dit aan moeten pakken. Ik probeer iets te verzinnen waardoor de leerkrachten de kinderen eerst in tweetallen laten werken en dit dan uitbreiden naar het werken in groepen zodat de kinderen eraan wennen om samen te werken voordat ze in groepjes van vier moeten overleggen.

Het weekend van 28 en 29 april ben ik heerlijk thuis gebleven. Vanwege het weer had het geen zin om weg te gaan. Ik ben zaterdagavond wel naar het casino geweest. Tropicana dat bekend staat om het heerlijke eten. Ik heb er niet gegeten (we gingen er pas 's avonds om half elf heen). Ik heb alleen black jack gespeeld en gekeken bij Russisch roulette. Ik heb in totaal maar 18 SRD verloren (dat is nog niet eens zes euro en gezien het aantal drankjes dat ik heb genomen was het een goedkoop avondje uit).
Ik ben nog nooit in Nederland naar een Casino geweest dus ik kan het niet vergelijken maar volgens de anderen is het Hollands Casino luxer. De Surinaamse gokkasten zijn zo in gesteld dat er minder kans is om te winnen (dit is ook maar van horen zeggen). Aan de black jack tafel (21-en) is het gewoon puur gokken en geluk hebben met de kaarten.

Koninginnedag in Paramaribo
Geweldig met zijn allen in het oranje gekleed in café de Lindeboom. Er trad een bandje op met allemaal Nederlandse hits. Het was erg gezellig maar het ontaardde in een grote zuippartij waar de stagiaires hier bekend om staan. We hebben een naam; echt verschrikkelijk, ik schaam me diep. In een krantenartikel, geschreven door een Nederlander (dat is nog het erge), details zal ik jullie maar besparen, worden wel allemaal over één kam geschoren dat we zulke feestbeesten zijn en dat de mannen hier weinig moeite hoeven te doen om een bakra aan de haak te slaan.

Dinsdag 1 mei, dag van de arbeid, was enorm geslaagd. Het leek net 1 april. Het onafhankelijkheidsplein stond helemaal vol met mensen die een optreden van Akon verwachtten. Hij is een bekende zanger hier in Suriname. Zijn liederen komen iedere keer op nummer 1 in de hitlijsten. Het gerucht ging dat hij zou komen optreden…haha. Stond ik daar met mijn vriendin Audrey (een collega uit Groningen) werd er pas om 23.00 uur verteld dat Akon niet zou komen optreden. De meeste mensen stonden hier al vanaf 20.00 uur te wachten. Er werd gezegd dat het nooit bekend is gemaakt dat Akon zou optreden en dat het alleen een gerucht was. Je had de gezichten van iedereen moeten zien, heel relaxed en in groepen liep iedereen heel rustig weg alsof er niks aan de hand was. Men baalde wel maar ging gewoon naar andere feestje, erg komisch.
De Surinamers vonden dit de grap van 1 mei want wat bleek, een gitarist, van een van de bandjes die optraden, heette ook Akon.

Laatste weekend in Suriname ben ik met 20 andere studenten naar de Jodensavanne gegaan. Zaterdag hebben we heel mooi weer gehad en lekker gezwommen in de Suriname rivier. Zondag de synagoge en de graven van de Joden bekeken en “geneeskundig” water gedronken. Ik zal voorlopig dus niet ziek worden. Daarna hebben we 's middags gewaterskied.'t Leek net of ik een evenwichtsstoornis had en mijn waterski's waren veel te groot dus ze schoten iedere keer los. Ik vond het heerlijk dat ik het laatste weekend er helemaal uit was.
Nog een nachtje en dan is het zover - terug naar Holland.

Veel liefs,
Judith

• 11 Mei 2007 - 12:54

Rob,:

Hey lieverd, ik ga nu even hard lachen:) hoe was het russische roulette, de zweet zal wel op je voorhoofd hebben gestaan;). Echt bijzonder dat je op de Jodensavanne bent geweest, je gaat toch echt in de tijd terug. Dat vind ik het mooie van Suriname, alles blijft hoe het is. Sommige dingen zien er inderdaad echt niet uit, zoals al het plastic wat aan spoelt en dan maar zeggen dat de riolering niet meer goed werkt. Kicken man dat je op waterskies hebt gedanst, jammer van je evenwichtstoornis, je zult vast wel in Suriname een drankje daar voor hebben;). Hey lief ik ben echt blij dat je weer terug bent, Ik zal je alleen even opvoeden voor de tempo, want 13 km per uur fietsen vind ik eigenlijk toch wel erg traag surinamertje van me....
    Gr. Je Wederhelfje