Afscheid stage, kerk en pasen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu Afscheid stage, kerk en pasen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Keuss - WaarBenJij.nu

Afscheid stage, kerk en pasen

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

12 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Afscheid stage, 3x in dezelfde week naar de kerk straks kom ik nog als non terug en genieten van de vakantie

Op naar de kerk
Na het eten heb ik snel de afwas gedaan en ben ik met Annemarie R + B en Maike naar de kerk gegaan. Een EBG (evangelische broedergemeenschap) kerk er was een palmpasendienst. Netjes van 19.00 tot 20.00 uur. De meeste kerkgangers hadden witte kleding aan. Er zong een kinderkoor. Er waren weinig mensen in de kerk. Wat me opviel was dat tijdens de preek na het eerste lied, de dominee een kinderbijbel pakte en aan de kinderen van het koor de platen liet zien. Na ieder couplet van een lied werd er een stuk bijbeltekst voorgelezen. Na de preek werden er liederen gezongen door het kinderkoor en soms ook door de kerkgangers. Er zaten twee kinderen uit de klas van Annemarie Rom in het koor dus voor haar was het erg leuk om haar kinderen te zien en ook dat we met haar meegingen.
Na de dienst van een uur hebben we nog even wat gedronken en met de mensen daar gepraat. De Dominee was heel complimenteus en ze vond het zingen van het kinderkoor geweldig zodat er soms wel twee keer geklapt moest worden. Ze was zo positief dat ik zelfs tijdens de dienst tegen Annemarie B zei: “zulke mensen hebben ze nodig in het onderwijs.” Later vertelde de dominee aan mij dat ze jarenlang in het onderwijs gewerkt heeft. Erg komisch. Na de dienst gaf iedereen elkaar een hand en wenste je elkaar een gezegende avond. Na al die handen gehad te hebben wist ik zeker dat er niets meer fout kon gaan...

Afscheid van de kinderen in de klas.
Ik heb pannenkoeken en wat te drinken uitgedeeld. De kinderen vonden het erg lekker. Ik wilde ook nog Oudhollandse boerenspelletjes doen maar daar is het niet meer van gekomen. Mattheus, Leroy en Nomario gingen proosten, ik vond dat echt grappig om te zien. Ik heb de kinderen gewone gezelschapspelletjes, mens erger je niet, ganzenbord, mikado etc. laten doen. Het was hartstikke gezellig. Tot de pauze hebben we gezongen en heerlijk pannenkoeken gegeten en fernandes gedronken. Na de pauze mochten de kinderen spelletjes doen. De kinderen van klas 6 kwamen er ook bij zitten. Het was een dolle boel.

's Middags van 16.00 uur tot 19.00 uur was er een prijsuitreiking van de samsamwebexpeditie 2007. De webexpeditie is een competitie tussen Nederlandse en Surinaamse scholen. Er waren vier kinderen uit mijn klas die er aan meededen: Maritha, Jo-ann, Maryam en Fazia. Alleen Maritha en Jo-ann waren gekomen. De prijsuitreiking was in Fort Zeelandia. Er was een podium opgebouwd op de binnenplaats van het fort. Op dit podium hebben een aantal scholen een presentatie gegeven van een lied zingen tot een toneelstukje opvoeren of gewoon door wat te vertellen over wat ze geleerd hebben. Eerst gaf de plaatsvervanger van de directeur van Telesur het woord door te zeggen dat Telesur volgend jaar weer sponsor is en ze trots zijn op het resultaat van de scholen in Suriname. In de top 100 staan meer Surinaamse scholen dan Nederlandse scholen en dat terwijl de internetverbinding en de kwaliteit van de computers hier in Suriname veel slechter zijn. Marrit was er ook. Zij heeft twee jongens van een andere school in Paramaribo en de meiden van de Gainesschool al die tijd begeleid. De kinderen van de Gainesschool en die twee jongens mochten ook een presentatie geven. Zij hebben verteld wat ze het leukst vonden en Jo-ann heeft Marrit bedankt voor alles wat ze van haar geleerd heeft. De Bernadette school had een koor dat liederen zong. Ze zongen erg mooi.
Eén school liet een toneelstuk zien, een andere school beeldde een uitspraak uit en een school zong een lied over de samsam webexpeditie. Er was ook een Indiase vrouw die ging dansen en werd begeleid door een man op de trommel. Dit was erg mooi. Een jongen uit het binnenland heeft ook een traditionele dans opgevoerd. Dit deed hij uitstekend. Tijdens de presentaties werden er drankjes en hapjes uitgedeeld.
Afscheid van de hele school

Voor dat de paasviering begon.....
De kinderen kwamen allemaal samen in het lokaal van klas 5 en 6. De muur tussen deze klassen werd opzij geschoven. De jongere kinderen namen hun stoel mee en deze werden klaargezet. Voor die tijd deelden mijn mentor en ik de de rapporten uit van de kinderen. Ieder kind kreeg individueel zijn rapport, mijn mentor en ik hielden er een klein toespraakje bij. Ik prees de meeste kinderen en wenste ze succes voor het komende kwartaal. Remond en Elthana hadden van mij een boek gekregen omdat deze twee leerlingen het meeste vooruit waren gegaan in cijfers. Ze hadden dan ook het afgelopen kwartaal een enorme inzet getoond en dat moet beloond worden. Alle kinderen kregen van mij een vel met stickers. Er kwamen zelfs na de paasviering kinderen uit klas 6 langs om te vragen of ze een stickervel mochten.

Paasviering
De directrice vroeg aan de kinderen wat we vierden met Pasen en wat herdacht werd. Daarnaast kregen de kinderen uitleg over het laatste avondmaal en hoe kinderen zich dienden te gedragen. De dominee nam het daarna over en ging met de kinderen zingen. Hij heeft ook een heel verhaal verteld over Jezus en zijn laatste avondmaal, over stille zaterdag en over de opstanding. De kinderen luisterden geboeid.

Een bijzonder afscheid!!!!!!!
Susan en ik werden tijdens de paasviering naar voren gehaald. We werden bedankt voor onze inzet. De school heeft veel aan ons gehad en ze willen met onze ideeën verder gaan. Ze wensten ons succes in onze verdere carrière en hoopten dat we de Al Gainesschool niet zouden vergeten. De kinderen gingen liederen voor ons zingen. Na het zingen kregen Suus en ik een bos bloemen en een pangi van de school. Van de kinderen heb ik nog een kaart gekregen met een portemonnee en een tasje. De sfeer was erg goed. Ik had niet verwacht dat we zo in het zonnetje gezet zouden worden. Ik vond het ook erg leuk dat de kinderen daarna nog allemaal langs kwamen om een brasa te geven.
De schoonmaakster werd ook in het zonnetje gezet omdat ze 40 jaar is geworden.

Team afsluiting
Alle teamleden hebben o.l.v. de directrice nog een lied voor ons gezongen.
Susan, de schoonmaakster, juf Breijburg die ook jarig was en ik zijn gezegend (de dominee legde zijn handen op ons hoofd en sprak een gebed uit) en we kregen van de dominee nog een gedicht uitgereikt.
Daarna zongen we nog een verjaardagslied voor de schoonmaakster. Tijdens de lunch konden we van de door haar overheerlijk gebakken lekkernijen: taart, stuk cake, appelschijf, kikkererwten, loempia, een gevulde driehoek (roti) en een vleesbolletje, genieten. We hebben hier uitstekend van gegeten.
Na het eten kregen we van alle teamleden nog een brasa en wensten ze ons succes in de toekomst. Het was toen echt voorbij.

De laatste stagedag vieren in “Zus en Zo”
Het was ook hartstikke gezellig om daar met zijn vijven te zitten. Annemarie B feliciteerde ons al met het afstuderen echt komisch. We spraken over onze toekomstplannen en de wel verdiende vakantie en we hebben natuurlijk leuke foto’s gemaakt.

Met Suus naar de kapper….
Ik heb daar erg gelachen. Hoe de kapper omgaat met zijn klanten is echt ongelooflijk... Zegt de kapper tegen zijn vrouwelijke assistente: “Zeg tegen de Braziliaanse dat ze nog maar vijf minuten hoeft te blijven zitten, dat het echt bijna klaar is en ondertussen laat je haar nog een kwartier zitten.” Ik lag helemaal dubbel.
Er was ook een vrouw die eigen haarverf had meegenomen. Zij werd helemaal het slachtoffer. Dat doe je toch niet in je haar, dat komt uit Brazilië, dat kan echt niet goed zijn. Je moet producten hebben uit Amerika of Europa! Producten uit Brazilië zijn echt slecht, je weet niet wat ze er mee gedaan hebben.
Bij de volgende klant was er ook weer iets mis. Ik kon helaas niet alles verstaan. Ik hoorde de kapper zeggen: “Het is dat ik niet lekker ben maar anders had ik het echt niet gedaan. Ja je weet ik ben niet lekker. Ik moet altijd verhalen aanhoren van klanten die zich niet lekker voelen en je kent dat wel hele verhalen. Nu ben ik zelf niet lekker maar ik ga aan het werk want tja geld verdienen he. Zo ziek ben ik ook weer niet en ik werk altijd. Ik kan dus niet hard werken want ik ben niet lekker maar normaal dan werk ik hard.” Susan en ik keken elkaar aan van mmmm, blijven we zitten of lopen we weg. We zijn gebleven en dat was een goede keuze. De kapper heeft van alles met het haar van Susan gedaan, in gesmeerd met olie, haar hoofd kreeg een massage en er is een stuk van haar haar geknipt. Er waren een aantal vrouwelijke klanten jaloers op deze massage. Ze heeft nu een Surinaamse boblijn. Het is kort maar het staat haar goed.

Op naar de klapkerk…
Goede vrijdag zijn we met zijn allen opgehaald door Monica (mentrix van Susan) om met haar mee te gaan naar de kerk. Voordat de dienst begon werden we uitgenodigd om bij haar te eten. Dat aanbod sloegen we natuurlijk niet af, want koken kan ze als de beste.
De dienst begon goed, heel veel zang, klappen en dansen. Er was een leuke band met een goede drummer, iemand die op de tamboerijn speelde, een gitarist, een zanger en een zangeres. Een dienst waar alleen maar gedanst wordt is natuurlijk niet genoeg de dominee wilde zijn woord ook even kwijt gelukkig wel in het Nederlands. Nou ja even, een uur lang. We vielen bijna in slaap. Ik zat naast Monica en heb met haar en een vriendin erg gelachen om de hoeveelheid mensen die hun ogen niet open konden houden. De dienst duurde van 14.00 tot 17.00 uur.

Zaterdag weer naar de kerk waar de dominee van mijn school zou preken….
Deze dienst was helemaal in het Sranan. Gelukkig duurde deze dienst maar een uur en zat er een leuke peuter voor ons die voor afleiding zorgde. We kregen van een aardige dame een singri boekoe ( het liedboek) waarmee we de liederen in het Sranan mee konden zingen. De melodieën van de psalmen en gezangen zijn toch in ieder land hetzelfde alleen de woorden zijn anders.

Met Pasen naar de Republiek, een soort cola kreek.
De zon schijnt weer verrukkelijk. Zo mag het de hele vakantie wel blijven. Gelukkig is de regentijd toch nog niet helemaal begonnen. Even afkloppen.
Susan en ik zijn samen met de bovenbuurmeisjes naar de Republiek gegaan. Hetzelfde idee als de cola kreek alleen dan in de vrije natuur waar alleen maar Surinamers komen. Tweede Paasdag zijn we er weer naartoe gegaan met alle meiden van het huis en de bovenbuurmeisjes. We hebben er heerlijk gepicknickt en lekker gezwommen. Dit was de laatste dag dat we iets met zijn allen konden doen want Marloes vertrekt morgen, vanwege familieomstandigheden, al naar huis.

Tan bun een brasa en een bosie,
Judith

  • 12 April 2007 - 20:43

    Lotte:

    Hey,
    Yes nu ben ik een keertje de eerste die reageert;).
    Niet te vaak naar de kerk gaan he...;).
    Echt leuk dat je stage school jou en suzan in het zonnetje hebben gezet.
    Echt lachuh die kapper. Leuk dat je daar je haar heb laten knippen. Op die ene foto zie je het een beetje. Het zit daar wel vet leuk:).
    Weetje,, in Nederland is het nu ook vet lekker weer. 20 graden en in het weekend wordt het heerlijk 23 graden:).
    Geniet van je vakantie.
    Liefs

  • 13 April 2007 - 09:04

    Cas:

    Het is geweldig om mee te genieten van je avonturen! Veel plezier met je vakantie, maarrrr vergeet niet in shape te komen voor het BB-toernooi 19 mei.;-)

  • 13 April 2007 - 13:19

    Vincent:

    Ik heb een ideetje: je haar laten knippen in de kerk. :)

    Zoals altijd weer een erg leuk verhaal. Tot ziens,
    Vincent.

  • 16 April 2007 - 15:23

    Marloes:

    Wat heerlijk, die foto's! Geniet er nog maar lekker van. Liefs uit Nederland
    Loes

  • 18 April 2007 - 10:54

    Rob,:

    hey lieverd,
    Ontzettend mooi verhaal alleen m'n hele pauze is d'r aan;) Het is hier in ons landje Surinaams weer, echt lekker warm. leuk al die fotootjes met al die kids erop, geniet er nog maar lekker van lief, wat verheug ik me erop om jouw hier weer te zien, dan je nogmaals al jou mooie verhalen onder de dekens vertellen:)

    Gr. Je Wederhelfje

  • 07 Mei 2007 - 13:32

    Tikva:

    Geweldig dat je zoveel leuks meemaakt en ons mee laat genieten.
    Foto's zijn ook leuk.:)
    groetjes tikva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Lieve luitjes, In Januari ga ik 4 maanden stage lopen in Suriname, waarvan 13 weken op een school in Paramaribo en twee weken op een school in het binnenland. Daar tussen heb ik 2,5 week vakantie om het land te verkennen. het zou leuk zijn als jullie af en toe een berichtje achter laten. Veel liefs, Judith

Actief sinds 05 Sept. 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 29441

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 01 Juli 2016

Lesgeven op Sint Maarten

09 Januari 2007 - 09 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: