De eerste maand - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Judith Keuss - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Judith Keuss - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Judith Keuss

Blijf op de hoogte en volg Judith

12 September 2013 | Verenigde Staten, Philipsburg

Na een maand op Sint Maarten te zijn werd het toch echt tijd om een dagboek te beginnen.
Op dinsag 06 augustus ben ik aangekomen op Sint Maarten.

Mijn eerste maand was zeer geslaagd. Ik verblijf in een mooi appartement in het Tamarind Hotel in Pointe Blanche.
Ik geef les op de Sister Magda school in de plaats Sint Peters. Dit is 20 minuten fietsen van huis dus dat is prima te doen.
Ik heb 28 kinderen in de klas. Dat is een grote groep maar ik heb gelukkig een ruim lokaal. De kinderen luisteren voor Antiliaanse begrippen goed. Ik heb andere Nederlandse collega´s die vinden dat de kinderen niet luisteren maar naar mij doen ze dat wel. Ik heb leuke kennismakingspelletjes gedaan en ik ben begonnen met taal. Ze lopen hier wel achter in vergelijking met Nederland. Het eerste half jaar van groep 4 geef je stof van de laatste drie maanden uit groep 3. De Nederlandse taal is zeer zwak. Dit komt omdat er bij de kinderen thuis geen Nederlands wordt gesproken. Alles gaat in het Engels.
De werktijden zijn ook prima. Je begint wel vroeg 07.00 uur ’s ochtends maar dat betekent dat je ’s middags ook vroeg klaar bent. We gaan dan ook vaak nog even naar het strand of zwembad om van het zonnetje te genieten.

De weekenden vermaak ik me ook prima. We gaan regelmatig naar het strand en op zaterdag zeilen op de Lagoon.
We zijn een aantal weken geleden zondag met een aantal andere Nederlandse collega´s die ook in het Tamarind hotel verblijven naar het strand Maho geweest. We zijn eerst naar het strand gegaan waar de vliegtuigen vlak over je heen vliegen om te landen. Dit was erg gaaf. Alleen niet echt goed voor je gezondheid al die kerosine. Daarna zijn we met de auto naar het Fransedeel gereden. Op weg naar Baie Rouge. We hebben hier goed kunnen snorkelen. Ik heb prachtige Engelvissen, roggen en zeeegels gezien.
Het eiland is ook klein. Danielle en ik gingen met Ruud, Luciano en Harly naar het strand Mullet Bay en wie kwamen we daar tegen onze Nederlandse collega’. Ze lagen vlak naast ons.

Afgelopen donderdag de eerste ouderinfoavond mee gemaakt.
Deze avond was zeer geslaagd. De opkomst was heel hoog. Ik had dit niet verwacht. Dit komt waarschijnlijk omdat de directrice heel strikt is de ouders die niet gekomen zijn krijgen een brief mee of ze worden gebeld om zich te verantwoorden waarom ze niet gekomen zijn. De ouderinfoavond gaat wel iets anders dan in Nl. Het algemene gedeelte begint met een gebed en daarna wordt met iedereen het volkslied en het schoollied gezongen. Vervolgens wordt iedereen voorgesteld en doet zelfs de onderwijsinspectie een verhaaltje. De directrice herhaalt ook de belangrijkste schoolregels en benadrukt ze wat ze van de ouders verwacht. Vervolgens gaan de ouders mee naar de klas. Dit is wel verder hetzelfde. Ik vond het wel lastig om het in het Engels te doen. Het ging gelukkig goed.

Vrijdagavond was er een soort bandjes avond op het eiland. Er waren twee podia waar diverse bands optraden. Er was meer te doen voor de kinderen en pubers. Het was in ieder geval wel gezellig.
Zaterdag met een aantal nieuwe vrienden op het strand geweest en 's avonds op stap geweest. Uiteindelijk in een tent beland met alleen maar Dominicanen en Brazilianen. Het was heel erg leuk. Ze dansen volop en maken veel plezier. Het is leuker om van hen salsa dansen te leren dansen dan dat je les neemt.

Een keer in de maand gaan de kinderen onder schooltijd naar de kerk. Dit betekent dat de kinderen een uur lang stil moeten zijn, bidden, zingen, staan, zitten en naar een pater luisteren die ik zelfs niet kan volgen. Ik had echt met de kinderen te doen. In groep vier zijn er ook al een aantal kinderen die zich voorbereiden op de communie in groep 5. Zij moeten iedere dinsdag een uur lang extra godsdienst lessen volgen en iedere zaterdag of zondag naar de kerk gaan. Wanneer ze dit twee jaar gedaan hebben mogen ze communnie doen. Aangezien je er als leerkracht ook bij moet zijn wordt ik misschien toch nog katholiek.

Volgende maand meer. Ik ben ook zeer benieuwd naar het nieuws uit Holland dus hou me op de hoogte.

  • 13 September 2013 - 09:24

    Tikvawest:

    Hoi Judith,

    Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Het ziet er allemaal bijzonder goed uit.
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van jouw avonturen.
    Groetjes,
    Tikva

  • 13 September 2013 - 10:12

    Sharon Richards:

    Hoi Judith,

    Ik heb net met de klas de foto's bekeken, ze vonden het heel leuk. Vooral Rivaldo!
    Straks ga iik thuis je verhaal lezen, ik heb er zin in!

    Liefs, Judith

  • 13 September 2013 - 10:41

    Monica Vonk :

    hoi wat leuk om te horen en zien hoe het met je gaat hier gaat het goed een paar nieuwe collegas ,en jeffery in de house soms (nog geen baby)komt er aan aftellen is begonnen.
    met mij gaat het iets beter werk weer hele dagen dat is wel wat zwaar .
    lieve groetjes en een knuffel van mij

  • 13 September 2013 - 11:54

    Joke Bruinzeel:

    Lieve Judith, wat ontzettend leuk jou belevenissen te lezen, zo blijven we goed op de hoogte en is het net of we er een beetje bij zijn. Fijn dat je het zo naar je zin hebt een leuke school en een fijne woonplek. Hier gaat alles zijn gangetje, we zijn pas nog in Aalsmeer geweest bij je ouders, Lotte was er ook.
    Ik kijk nu al uit naar de volgende mail, heel gezellig.
    Lieve groet van Joke en Guus.

  • 14 September 2013 - 17:07

    Anneke Gambier:

    Hai Judith,

    Heel fijn dat jij je ervaringen en alle leuke belevenissen met ons deelt. Je hebt het super naar je zin zo te lezen. Wat fijn voor je meid!!! Je geniet met volle teugen van het strand en je past je min of meer wel aan. Ik wenste wel dat ik met je kon ruilen :) . Geniet ze verder meid en wie weet kom je een hele leuke vent tegen. Hahahaha
    Maar goed, ik ben nieuwsgierig naar je volgende mail.

    Liefs Anneke

  • 17 September 2013 - 19:08

    Karel En Janna:

    Fijn Judith van je te horen dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Dansen, zwemmen, zeilen en o ja ook nog wat lesgeven. Wat een heerlijk leven toch.
    Ik zou op het strand niet te dicht bij de landingsbaan gaan staan, want voor jet het weet heb je contact met een landingsgestel.
    Er is hiervan een filmpje op het internet van een landende 747 van Air France. Die nam zelfs het hek mee.
    We moesten wel laag over het strand omdat de landingsbaan erg kort is met heuvels aan de andere kant.
    Dus een doorstart was ook link.
    Mooi toch dat je naast het Nederlands ook nog wat van het Engels en Frans kan opsteken.

    Geniet ervan. Groeten van Karel en Janna

  • 19 September 2013 - 12:02

    Nicolette:

    Hoi Judith

    Als ik je verhalen zo lees word ik erg jaloers. Geniet van alle ervaring die je nu opdoet.
    Hier op school gaat alles prima. We zijn lekker van start gegaan en met een aantal nieuwe collega's erbij waait er een frisse wind door het team.

    Spreek je al een aardig woord papiaments ondertussen?

    Ik lees je nieuwe avonturen wel

    Liefs
    Nicolette

  • 12 November 2013 - 21:29

    Anke Kuin:

    Zo Konings dag vandaag? En heb je nog staan zingen met je klas?
    Groeten Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Lieve luitjes, In Januari ga ik 4 maanden stage lopen in Suriname, waarvan 13 weken op een school in Paramaribo en twee weken op een school in het binnenland. Daar tussen heb ik 2,5 week vakantie om het land te verkennen. het zou leuk zijn als jullie af en toe een berichtje achter laten. Veel liefs, Judith

Actief sinds 05 Sept. 2006
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 29425

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 01 Juli 2016

Lesgeven op Sint Maarten

09 Januari 2007 - 09 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: